۱۳۹۴ شهریور ۹, دوشنبه

ايران -بازگشايي مدارس - شهريه هاي ميليوني ، دزديهاي نجومي ، آستانه بازگشايي مدارس

معمولا در همه جای دنیا، در اولین روز مهر و بازگشایی مدارس، زنگها به صدا در می‌آیند. زنگهای بشارت و نوید، برای آینده‌ای درخشان و پر امید.
در میهن ما اما، زنگها برای که به‌صدا در می‌آیند؟ درميهن ما ، این زنگها برای خانواده‌ها - بسان زنگهای هشدار و خطر- هنوز سال تحصیلی تمام نشده به صدا درمی‌آیند و تا پایان تابستان، آنها را در تشویش و اضطراب هر چه بیشتر نگاه می‌دارند.مردم در این فکر هستند که برای سال تحصیلی جدید فرزندان خود را کجا ثبت‌نام کنند. شهریه‌ها میلیونی و سرسام ‌آورند و فشار طاقت‌فرسایی را بر آنها وارد می‌کنند.هر ساله کارگزاران حكومتي این را تکرار می‌کنند که مدارس دولتی، پولی بابت شهریه دریافت نخواهند کرد و بر شهریه مدارس غیردولتی نیز نظارت خواهد شد. اما آنچه مردم با آن مواجهند سرکیسه شدن بیش از سالیان پیش آنها به‌وسیله مدارس دولتی است. سرکیسه شدن به بهانه‌های مختلف مانند تعمیر کلاسها، راه‌اندازی کلاسهای جدید، بازسازی سالن، هزینه‌های فوق برنامه و... .. از سوی دیگر گرانی نوشت‌افزار هم فشار را بر دوش خانواده‌ها مضاعف می‌کند. تازه‌ اين در شرایطی است که فرزندان این مرز و بوم در برابر این شهریه‌های کمرشکن کمترین خدمات را دریافت می‌کنند.نگاهی به چند ملاحظه ‌این وضعیت را بیشتر روشن می‌سازد:
الف- در فرهنگ معین، واژه «شهریه»، چنین معنی شده است: «پولی که بابت خدمتی، پرداخت می‌شود».
ب- اصل سی‌ام قانون اساسی فعلي : «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».
ج- شهریه مصوب مدارس غیردولتی شهر تهران در دولت روحانی به شرح زیر اعلام شد: دوره ابتدایی، کمترین میزان شهریه 1 میلیون و 729هزار و بیشترین میزان 7 میلیون و 282هزار تومان. دوره متوسطه، از 1 میلیون 992هزار تا 5 میلیون و 819هزار تومان. دوره پیش دانشگاهی حرفه‌ای، از 4 میلیون و 260هزار تا 8 میلیون و 325هزار تومان. دوره پیش دانشگاهی نظری، از 4 میلیون و 249هزار تا 9 میلیون و 183هزار تومان…
د- محمود شکری، عضو مجلس گفت : «در آموزش و پرورش سال به سال سقوط می‌کنیم، برخی مدارس به‌خاطر بدهی‌هایی که داشتند تخریب شدند و دانش‌آموزان آنها اکنون در کانتینر درس می‌خوانند. در وزارت آموزش و پرورش فاصله طبقاتی ایجاد کردید و شهریه‌های 25 میلیونی گرفتید…، همه معلمان لایق را عزل و افراد بی‌انگیزه را منصوب کردید. (مباحث مجلس ، چهارشنبه 3تیر 1394)
ه- یکی از دبستانهای غیرانتفاعی در منطقه شهرک قدس تهران به والدین دانش‌آموزان چهارم و پنجم دبستان اعلام کرد باید شهریه 11 میلیونی برای سال تحصیلی 93- 94 پرداخت کنند. مسئولان دبستان ادعا کردند که این شهریه به تأیید آموزش و پرورش منطقه رسیده است. (روزنامه جمهموری اسلامی۱۱/۶/۹۳)
و- اگر به ملاحظات ادامه دهیم، سر به آسمان می‌زند. اما واقعیت چیست؟ در حالیکه در بسیاری از کشورهای جهان، نه تنها تحصیلات تا پایان دوره متوسطه، بلکه تا پایان سطح عالی نیز رایگان است، اما برای حكومت جمهوري اسلامي ، اخذ شهریه‌های کمرشکن خود به منبع درآمدی برای آنها تبدیل شده و این پدیده در شرایطی که بیش از 80درصد مردم ایران زندگی بخور و نمیری را با مشقت بسیار از سر می‌گذرانند، تحصیلات تا پایان متوسطه و حتی تحصیلات دانشگاهی را از دسترس فرزندان اغلب اقشار جامعه خارج ساخته است:
4شنبه 13خرداد 94 – به گزارش رسانه‌های حکومتی، محمد مهدی‌زاده، در معاونت آموزشی نهضت سوادآموزی، اذعان کرد: «143هزار دانش‌آموز، که بیشتر آنها کودکان بین ۶ تا ۱۸ سال هستند، در بین سالهای ۱۳۹۳ تا ۹۴ ترک تحصیل کرده‌اند».
11 دیماه 90، رسانه حکومتی «فرارو» : «رئیس انجمن علمی مددکاران ایران اعلام کرد سالانه ۲۵درصد از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند».
آری،در کشورهای پیشرفته دنیا، که با سرمایه‌گذاری کلان روی جوانان، آینده کشور را تضمین می‌کنند؛ آموزش و پرورش نیز در كشور ، منبعی برای سرکیسه کردم جیب مردم محروم ما شده است.
اما برخلاف آنچه دنبال آن است، جوانان و اقشار مختلف مردم ایران با گسترش مطالبات و اعتراضات گسترده و رو به افزایش خود نشان داده‌اند، که می‌دانند چه باید بکنند و مسیر برایشان روشن است و بی‌تردید پاسخ اين خواسته ها و مطالبات بر حق خود را خواهند گرفت.
#تهران #نارمک #کرج #صادقیه #هشتگرد #طالقان٫ #ایران# گیشا #خزانه #اکباتان #حصارک #دماوند #قیطریه٫امیرآباد #شوش #خزانه #تهران پارس #میدان آزادی٫# #دانشگاه تهران#دانشگاه علم وصنعت#دانشگاه امیرکبیر#دانشگاه علامه دانشگاه آزاد#دانشگاه کاربردی#انشجو#دانشگاه#جنبش#متحد iran #تهران #ایران # #ایران -نه به اعدام آری به آزادی وبرابری دگر انديشان #زرتشتی #اقلیت # مسیحی #کلیمی #بلوچ #ارمنی #سنی #شیعه #عرفان_حلقه #دروایش #قوچان #بلوچستان #بندرعباس #کرمان #مهاباد #اهواز #اراک #تهران #کرج #اصفهان #کرمانشاه #شیراز #تبریز #رشت#آبادان #اردبیل #مهاباد #سنندج #زاهدان #ایران #شیراز #تهران #اصفهان #مشهد #تبریز #قزوين، #تنكابن #ایرانشهر #ساری #خوزستان #دزفول #استان #دماوند #شهرستان #اسلامشهر #شهرستان #فیروزکوه #پردیس #ری #رباط‌کریم #شمیرانات #ورامین #پاکدشت #شهریار #ملارد #قرچک #ايران #

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر