۱۳۹۴ دی ۲۲, سه‌شنبه

مشکلات مدارس سیستان و بلوچستان درحل عدم سرویس مدارس این استان

عزیز: هنوز برای رفتن به مدرسه ۱۲ کیلومتر می‌دوم/خبری از سرویس مدرسه نیست

۲۱ دی ۱۳۹۴
عزیز
یک ماه از قول مسئولان آموزش‌وپرورش برای کمک حداقلی به این کودکان و ارائه سرویس مدرسه به آنها گذشته است اما هنوز این کودکان سرویس مدرسه را ندیده‌اند.
دانش‌آموزانی بود که به دلیل نداشتن مدارک هویتی و همچنین فاصله زیاد از مدرسه، با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.
یکی از این نوجوانان، «عزیز» بود که در کنار تلاش‌های زیاد برای به دست آوردن شناسنامه و حضور بی‌دغدغه در مدرسه، هر روز برای رسیدن به کلاس درس 12 کیلومتر را می‌دوید.
می‌گفت: این مسیر را هر روز می‌دوم و اگر واقعا بدوم حدود 2 ساعت طول می‌کشد به مدرسه برسم. این داستان مدرسه رفتن ما در سرما و گرماست. یک سرویس مدرسه به ما نمی‌دهند. خودتان یه نگاه بندازید ببینید چقدر کودک اینجاست. وضع همه همینه.
من هر روز باید بدوم تا به مدرسه برسم، اما وقتی می‌رسم که معلم نصف درس را تدریس کرده و من جز اینکه در راه بودم، جوابی برای تأخیرم ندارم.
از اینکه یارانه نمی‌گیرد می‌گوید و از دلیلش که نداشتن شناسنامه است. با این سن کمش، فرزند بزرگ خانواده‌ای 7 نفره است که پدرش هم به دلیل بیماری قادر به کار کردن نیست.
برای گرفتن شناسنامه به هر اداره مربوط و غیرمربوط که لازم بوده در دوست‌محمد رفته است اما به نتیجه‌ای نرسیده است.
عزیز می‌گفت: به زاهدان هم نامه زده‌ام اما 8 ماه است که بر من جوابی نیامده است. مجبوریم صدایمان را بلند کنیم و بگوییم آقا ما شناسنامه نداریم.. چه کار کنیم؟ نه یارانه می‌تونیم بگیریم، نه می‌دانم فردای من و آینده‌ام چه میشه؟ آمدیم و فردا گفتن از مدرسه برو بیرون، من چه کنم؟ نمی‌دانم این درسی که الان می‌خونم فردا قراره چه کاره بشم؟ من باید شناسنامه داشته باشم تا بدونم فردا می‌خوام چه کاره شوم. من که درس می‌خونم اگر فردا نتونم برای کشورم کاری کنم، چه فایده‌ای داره؟ بدون شناسنامه چه کار می‌تونم برای کشورم بکنم؟ کجای کشورم را می‌تونم آباد کنم؟
یکی از مصوبات کارگروه مناطق محروم این بوده که دستگاه‌های "ون" در روستاها به عنوان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مستقر شوند .
با گذشت یک ماه از وعده معاون آموزش‌ متوسطه آموزش‌وپرورش بار دیگر با این دانش‌آموز گفت‌وگو کردیم تا از وضعیت وعده‌های داده شده باخبر شویم.
عزیز گفت: هنوز سرویسی برای ما تعیین نکرده‌اند و من و بقیه بچه‌ها برای مدرسه رفتن همان شرایط قبلی را داریم و باید مسافتی طولانی را طی کنیم. وضعیت شناسنامه‌هایمان هم تغییری نکرده است و هیچ جوابی هم از زاهدان به درخواست من نداده‌اند.
امتحانات ما از حدود یک هفته قبل شروع شده است و فقط به خاطر علاقه‌ای که به درس خواندن دارم این مسیر را می‌دوم و خودم را به مدرسه می‌رسانم. ما هم شنیدیم که قرار است سرویس بگذارند اما تا الان که هیچ خبری نشده است. هیچ مسئولی هم به اینجا نیامده. وزیر بهداشت هم که به سیستان‌وبلچستان آمد، به روستاهای ما سر نزد.

آدرس تلگرام جامعه فرهنگيان ايران
https://telegram.me/IranianCulturalSociety
تازه ترين خبرهارا ازاين كانال دنبال كنيد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر