۱۳۹۴ دی ۱۹, شنبه

آیین نامه جدید انتخاب دانشجوی نمونه و بازماندن طیف وسیعی از دانشجویان



آیین نامه جدید انتخاب دانشجوی نمونه و بازماندن طیف وسیعی از دانشجویان




در آیین نامه جدید در قسمت شرایط شرکت کنندگان در بند ۲-۲ کسب شرط معدل برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در یک مقطع پیش نیز الزامی شده است و اثر دادن سوابق تحصیلی در انتخاب دانشجوی نمونه در دوره تحصیلی بعدی امری به دور از عدالت محسوب می‌شود.
آیین نامه جدید انتخاب دانشجوی نمونه علی رغم بهبود در بسیاری از بخش‌ها و نحوه امتیاز دهی دارای یک مشکل اساسی می‌باشد که بخش وسیعی از دانشجویان مستعد را از شرکت در این فرایند مهم دانشجویی حذف می‌کند. در آیین نامه جدید در قسمت شرایط شرکت کنندگان در بند 2-2 کسب شرط معدل برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در یک مقطع پیش نیز الزامی شده است. بدین صورت که دانشجویان کارشناسی ارشد جهت شرکت در این رقابت علاوه بر داشتن معدل 17 در مقطع کارشناسی ارشد باید حتما در مقطع کارشناسی نیز معدل 16 داشته باشند و دانشجویان دکتری نیز علاوه بر داشتن معدل 17 در این دوره ملزم به دارا بودن حداقل معدل 17 در مقطع کارشناسی ارشد نیز می باشند.
انتخاب دانشجوی نمونه در هر دوره مختص به آن دوره می‌شود و اثر دادن سوابق تحصیلی در انتخاب دانشجوی نمونه در دوره تحصیلی بعدی امری به دور از عدالت محسوب می‌شود. مثلا  یک دانشجوی دکتری با معدل بالای 19 با داشتن سوابق آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شاخص در دوره دکتری تنها به این دلیل که در دوره کارشناسی ارشد معدل 16 داشته قادر به شرکت در جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه نمی‌شود. این در حالیست که این فرد در دوره دکتری تلاش بسیاری داشته و کارهای شاخصی انجام داده و می‌خواهد در دوره دکتری به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شود نه در دوره کارشناسی ارشد، که با توجه به آیین نامه جدید از  داشتن حق شرکت در جشنواره دانشجوی نمونه محروم شده است. 

با توجه به اینکه حذف بند 2-2 آیین نامه جدید می‌تواند کمک کند تا طیف وسیعتری از دانشجویان در این رقابت مهم کشوری شرکت کنند با این حال در صورتیکه مسئولان امر معتقدند این بند حائز اهمیت است می‌توان از راهکارهای دیگری جهت افزایش طیف دانشجویان مستعد شرکت کننده و تعدیل این بند آیین نامه استفاده نمود.
اولا: بند 2-2 آیین نامه جدید دارای یک تبصره می‌باشد که در آن حداقل معدل مقطع پیشین برای دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت یک نمره کمتر است، با توجه به اینکه سطح آموزشی دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم و بهداشت بسیار نزدیک هم است می توان حداقل این تبصره را به دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم نیز تعمیم داد تا طیف وسیعتری از دانشجویان اجازه شرکت در این جشنواره دانشجویی را داشته باشند.  ثانیا: در صورتیکه مبنا بر تاثیر سوابق دوره‌های قبلی تحصیلی در انتخاب دانشجوی نمونه است می‌¬تواند به صورت تلفیقی آموزشی و پژوهشی باشد که عادلانه تر بنظر می‌رسد. بعنوان مثال می‌توان به ازاء هر 2مقاله ISI مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد یک نمره شرط معدل مقطع کارشناسی ارشد را برای دانشجویان دکتری کاهش داد.
 امیدوارم مسئولان محترم با توجه به مطالب ذکر شده تلاش لازم را در راستای بهبود آیین نامه جدید مبذول فرمایند، تا طیف وسیعتری از دانشجویان مستعد این مرز و بوم اجازه شرکت در این رقابت مهم دانشجویی را داشته باشند.
 #ايران #دانشجویان #دانشگاه #صنعت #تهران#خوزستان #جوانان، #Iran #تهران #مردم #خبرنگاران #فوری
آدرس تلگرام جامعه فرهنگيان ايران
https://telegram.me/IranianCulturalSociety

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر